Day Three - Reisverslag uit Bang Rak, Thailand van Melissa Koelewijn - WaarBenJij.nu Day Three - Reisverslag uit Bang Rak, Thailand van Melissa Koelewijn - WaarBenJij.nu

Day Three

Door: Melissa

Blijf op de hoogte en volg Melissa

24 Augustus 2013 | Thailand, Bang Rak

Daar zijn we weer! Dag drie is aangebroken en we mogen weer op pad richting de volgende bestemming: Ayuthaya! Vanmorgen ging de wekker iets vroeger dan gisteren want rond 9u worden we opgehaald door onze gids van vandaag. Na het ontbijt en een kledingcrisis waar je U tegen zegt hebben we de kamers gedriedubbel checkt en uit gecheckt bij GLOW. Gelukkig net op tijd want er kwam een hele kudde Duitsers aan, dat moeten we niet hebben natuurlijk.

Onze gids van vandaag was een lief Thais vrouwtje genaamd Kiki. Na een voorstel rondje en een" ik ga op reis en ik neem mee" hebben we onszelf in het busje geïnstalleerd, op naar Ayuthaya!
Onderweg hebben we ons verbaast over de enorme opmars die Thailand maakt. Overal waar je kijkt word gebouwd en de armoede verdwijnt langzaam uit het straatbeeld. We zijn helaas wel een illusie armer. Kiki vertelde ons dat de mensen die in de krottenwijken langs de rivier in Bangkok wonen, niet meer zo arm zijn. Ze wonen daar maar een paar dagen omdat die huisjes midden in de stad zijn en je zo bij je werk bent. Ze hebben in de buitenwijken van Bangkok allemaal een mooi huisje staan. Goede les. Het slaat ook nergens op dat wij onszelf als de rijke Nederlanders zien en armen mensen gaan kijken om te beseffen hoe goed we het hebben. Het is belangrijk om te beseffen wat je hebt. Maar ook Thailand gaat door. Wij lopen ook allang niet meer op klompen...

Tijdens het genieten van het zicht op de buitenwijken van Bangkok bleek ik weer eens een kwartiertje er tussen uit gepiept te zijn. Ik ben tot nu toe in iedere taxi wel een keer in slaap gevallen. Zo rust gevend hier...

Kiki verteld ons van alles en wij geven haar op onze beurt een stukje van onze cultuur mee door de foto's op onze mobieltjes. Ze blijkt over een enorme dosis humor te beschikken en we vervelen ons geen moment.

Aangekomen bij Ayuthaya schrokken we van de littekens die de overstromingen hier hebben achter gelaten. Op alle huizen zijn duidelijke strepen te zien die duidelijk maken hoe hoog het water heeft gestaan, bizar om te zien.. Kiki vertelde ons dat, hoe kan het ook anders, Nederlanders hier druk bezig zijn met watermanagement projecten. Gaaf om te zien dat we als Nederland overal ons steentje bijdragen met onze kennis over water.

Na wat rijden kwamen we bij Baan Hollandia. Een kleine scheepswerf met oude berenbootjes die door de Thai werden opgeknapt. Zit je dan in het midden van Thailand in een restaurantje met Delftsblauwe tegeltjes en een koe.

Na de scheepswerf zijn we richting een tempel gereden. Deze tempel was een combinatie van Chinese en Thaise invloeden. Met binnen en enorme gouden Boeddha. Kiki heeft ons veel uitgelegd en we weten weer een stukje meer over de Thaise cultuur. In deze tempel kon je enorme oranje doeken "kopen" en die aanbieden aan drie mannetjes die op de Boeddha stonden. Zij pakte ze aan en wikkelde ze aan een touw dat later omhoog gehesen werd om de schouder van de Boeddha. De doeken werden vanaf de achterste rij biddende mensen over je hoofd heen gedaan zodat iedereen onder een tentje van oranje doeken zat. Zodra de doeken opgehesen werden, werd je "gereinigd" terwijl het doek naar voren glijd. Daarna werd je door een monnik op je knar getikt met een bos takken en kreeg je als je geluk had ook nog een plons water over je heen. Alles voor 't geluk zeggen we dan maar! Een vrouw kreeg zelfs meerdere tikken, misschien moest ie wat luizen dood slaan?

Onderweg terug hebben we voor het eerst een non gezien. Ze zien er het zelfde uit als monniken, ook kaalgeschoren, alleen dan met een wit gewaad. Heel apart om te zien.
Na deze tempel door naar waar we voor kwamen: De oude tempels! Erg mooi om te zien hoe alles eens niet versiert is met goud en mozaïek. Echte oude tempel ruïnes en heel veel mooie boeddha's uit de tijd waarin Thailand nog in oorlog was met Birma. Naast de oude tempel lag een Hanen tempel, gewijd aan deze oorlog. Ze hebben hier namelijk de oorlog laten bepalen door een hanen gevecht: De verliezer moest zijn leger terug trekken. Ideaal toch? Ik zal het Syrië ook even appen. De hanen tempel was iedere centimeter bedekt met, je raad het al: hanen. Grote hanen, kleine hanen, glitter hanen. Om er nachtmerries van te krijgen... Uit meligheid hebben we Kiki maar gevraagd wat er eerder was, de kip of het ei. Ze kwam er zelf ook niet uit. Papa en mama hebben Kiki allerlei Nederlandse gezegdes geleerd die niemand buiten Nederland ooit zal begrijpen. Ik citeer mama: "Kiki, has joe ever heard of rooster behaviour? That is when mans in our cuntry do like if they are better than otter mans"

Je kan er niets mee die twee. Kiki was trouwens ook verontwaardigd over het feit dat papa geen zoon heeft. "That comes because of the soks in bed" aldus mama. Ik zeg cursusje LOI.

Tijd voor wat te eten. En wel bij een lokaal restaurantje aan de rivier! Heerlijk even een windje want we zijn door gezweten in middels! We hebben weer eens heerlijk Thais gegeten (Kip met cashewnoten, rijst, aardappeltjes, Chili & oestersaus met soya & suiker.) klinkt voor geen meter, smaakt des te beter.

Nadat we chauffeur wakker hebben gemaakt konden we verder voor de echte highlight van de dag: de grote oude binnenstad. Deze was prachtig en heel indrukwekkend als je weet in welke tijd dit gebouwd is. In deze tempel ruïne was ook de Boeddhaboom te vinden. Een boom waarin een hoofd van een Boeddha vergroeit zit. Mooi gezicht! Verder waren alle Boeddha beelden in deze tempel onthoofd. Dit is tijdens de oorlog gebeurd om iedereen weer gelijk te maken. Een Boeddha kijkt namelijk altijd op je neer omdat hij hoger staat.

Na wat foto's en mooie geschiedenis lessen was het tijd om te gaan. De lucht werd enorm donker en alles barste precies los toen wij in de auto zaten. Lainy Season hè. We zijn naar het hotel gebracht wat er prachtig uit ziet. We hebben enorme studio's met een keuken, een zitje en een bad. Luxepoesjes zijn we vandaag! Tijd om te gaan eten en te relaxen. Hoelang zijn we hier ook al weer?

Morgen ochtend gaan we naar de Monkey tempel, tip van Kiki omdat we die nog niet gezien hadden hier! Ben benieuwd wat dat ons weer brengt, mooi voorproefje op de jungle want morgen gaan we hier weer weg met de nachttrein richting Kao Sok.

Het voelt niet als vakantie, maar we zijn thuis hier. Echt een heerlijk gevoel!

From Thailand with love,

Xoxo

• 24 Augustus 2013 - 15:21

Judith:

Hallo allemaal wat een belevenis daar in het verre thailand en ook hele leuke verhalen melissa
    ik lees graag mee met wat jullie beleven fijne tijd verder groetjes aan je ma.judith

• 28 Augustus 2013 - 08:18

Angelique:

Kiki! Die hebben wij ook ontmoet! Zo lief!!!