My Thaiery 3 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Melissa Koelewijn - WaarBenJij.nu My Thaiery 3 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Melissa Koelewijn - WaarBenJij.nu

My Thaiery 3

Door: melissakoelewijn

Blijf op de hoogte en volg Melissa

05 Juli 2011 | Thailand, Bangkok

Day Three

Hoe ik voor vandaag moest beginnen vond ik heel moeilijk om dat deze dag bijna onbeschrijfelijk was. Maar mij kennende weten jullie dat ik het toch ga proberen.

De planning voor vandaag was een fietstocht door Bangkok en omstreken. Onze taxi stond weer keurig om 7uur voor de deur incl. driver. Na een paar minuten in de auto kwamen we in een zijstraat aan waar het bedrijf zat die onze fietstour verzorgde. Een Nederlander hoe kan het ook anders. De dame die naar ons toekwam en zichzelf voorstelde als Ann, bleek ook onze tourgids te zijn voor vandaag. Ze sprak in tegenstelling tot Three zeer goed engels tot de welbekende onuitspreekbare letters weer te pas kwamen. Marit werd dan ook Malit door een dagje. Vond ze niet erg gelukkig.
Na het "passen" van de fietsen konden we vertrekken.

Ann heeft ons het eerste stuk voorzichtig door de drukke straten van Bangkok geholpen en was zeer blij met onze fiets ervaring, er schijnen mensen te bestaan die hier geen talent voor hebben. Na de drukke straten overleefd te hebben gingen we naar de armste wijk van Bangkok. De weg bestond uit straatjes van niet meer dan een meter breed en dwars door de woonkamers van nietsvermoedende thai. Iedereen woont hier namelijk in en op elkaar en het is bij de een nog een grotere rotzooi dan de andere. Na alle weggetjes overleefd te hebben en 1000x gecheckt te zijn door Ann, die er zeker van wilde zijn dat alles goed ging, en dat ging het, kwamen we aan bij een thaise peuterschool. Waar de schattigste kindjes ooit zaten. De geboren fotomodelletjes poseerde maar al te graag voor me en mn camera deed zich dan ook te goed aan al die thaise snoetjes. Pracht plaatjes! Ann vertelde ons over de grote concurrentie die nu al heerste onder de kinderen, de thai willen hun kinderen al voor de basisschool laten uitblinken zodat ze meer kans hebben op succes later. Om de kinderen deze kans te gunnen gingen we weer verder met onze trip. Na nog menig thaise huiskamer te hebben doorkruist kwamen we aan bij een klein huisje aan een pier. Hier hadden we even pauze en kregen we van Ann te horen dat we met de boot de rivier over zouden gaan richting jungle.

Toen de boten gereed waren werden de fietsen in de ene boot en wij in de andere boot geladen. Bootje is eigenlijk een beter woord, want we moesten onszelf vooral goed verdelen over de boot zodat we niet zouden omslaan.
Na eventjes genoten te hebben van ons uitzicht op de rivier kwamen we aan op de pier waar we uit mochten stappen. Na een horde vieze straathonden weg gejaagd te hebben (lopen hier heel veel) konden we de weg over richting jungle.
Dit bleek weer een betonnen pad op palen te zijn van niet meer dan een meter breed. Ann bleef ons waarschuwen voor alle gevaren, maar wij nederlanders bleken uitstrekende fietsers ;)
Het enige behoorlijke enge moment was toen ik tijdens het fietsen een enorm web tussen de bomen ontdekte en na 2 keer knipperen ook de enorme bijpassende MEGA SPIN zag. PANIEK! gelukkig trok het beest zich vrij weinig aan van mijn paniek en bleef lekker hangen waar hij hing, wat ik een fijne gedachte vond. Na een flink stuk jungle kwam het paniek moment van Marit die een flinke hond met vieze schruft aanzag voor hyena. Gelukkig was ook deze niet onder de indruk van marit's bewering en bleef midden op 't pad liggen, eromheen dan maar.

Ann nam ons mee naar een mooi park dat was aangelegd door de koning, naja laten aanleggen dan, de man zelf ligt in het ziekenhuis. God bless the king. In het park kregen we voer om de enorme kooikarpers met hun lelijke bulten te voeren. Leuk moment. Vervolgens kregen we een korte saniaire stop van Ann, waar ik tijdens mijn weg naar het toilet een bij met een blauw achterlijf spotte, zeer bijzonder. Wat ben ik toch een natuurnerd haha.

Na weer een stuk fietsen kwamen we bij een lokaal thais mini restaurantje waar we na heerlijk traditioneel gegeten te hebben en weer 15 keer gecheckt waren door Ann, weer op ons hete zadel stapte. Ik had weer enige vertraging doordat er een groen, oranje, gele mini spin op mn stuur zat. Als ware held heb ik hem respectvol weggepiekt. En door met de reis.

Terug richtig het pondje brak midden op de brug de ketting finaal af van een van onze mede reizigers. Gelukkig was een man in de buurt zo aardig hem te maken en kregen wij weer even pauze met wat vloeibaare verkoeling, de cola word hier overigens na 3 slokken heel goor dus ben je hem na 2x boeren al kwijt.

De man van het pondje wilde eerst iets eten voor hij ons kwam ophalen dus hadden wij even tijd om de krottenwijkjes en huiskamers rustig te bekijken. Wat bizar allemaal. Ik was zeer onder de indruk van de leefwijze van de mensen hier.

Na met het bootje geweest te zijn waren we weer in het centrum, zeer voorzichtig fietsen en super goed opletten dus! Alles rijd hier aan de verkeerde kant overigens, wat het nog iets moeilijker maakt...

Eenmaal terug bij het tour bedrijf kregen we een heerlijk bevroren washandje waar we ons mee konden schoonmaken. Tot mijn schrik kwam er meer vuil van me af dan ik dacht. Onze taximan stond alweer netjes klaar en we konden terug naar het hotel waar we weer heerlijk siesta hebben gehouden!

's avonds nog even naar de shopping malls geweest.... 32 ETAGES VOL KLEDING ETC.
En zo zijn er nog 300 shopping malls..............................
En natuurlijk heel ordinair, als nederlanders, heerlijk gegeten bij de mac. Soms verlang je even naar je cheeseburgertje!

Morgen op naar de echte jungle waar om 6u ochtends de olifantjes voor je deur gewassen worden in de rivier, toekijkend in je hangmat op je veranda boven het water. River Kwai here we come!

Dit was hem weer voor vandaag, de laatste dag Bangkok! Wat heb ik hier veel gezien en geleerd. Vooral wat echt geluk betekend. Een glimlach, ookal heb je niets. Geen huis, geen inkomen, niets. Want dat is waarom het hier het land van de glimlach heet, het gaat niet over de marktverkopers, de monniken of de hotelwerknemers. De glimlach van een thai komt uit armoede, want als je niets hebt kun je je ook nergens zorgen over maken.

From Thailand with love,

xoxo

• 05 Juli 2011 - 07:42

Linda:

Nou die glimlach zie je bij mij ook nu na het lezen van je verhaal...
    Je schrijft echt geweldig, was die blauwe bij ook op de markt geweest en ook niet voorbereid op de trein?
    Alleen die honden en spinnen hoeven van mij niet echt grrr. Jullie komen oren en ogen tekort met alles wat jullie meemaken.
    Het is wel geweldig geregeld allemaal zeg. Zou graag ook even om een hoekje willen kijken! Kijk weer uit naar de volgende dag bij jullie daar.
    Is beter hé Nando dan op het strand liggen (al rust je daar wel vanuit) ?
    En heb je de veiligheid al gecheckt of valt daar nog wel wat te verbeteren?
    En Monique nog wat te verdienen met knippen of is wassen al voldoende? Veel liefs van mij voor allemaal xxxxxxx

• 05 Juli 2011 - 10:45

Pa En Ma:

Lieve allemaal,
    Wat heerlijk om het verhaal te lezen.
    Wat zullen jullie enorme indrukken opdoen. Elke dag lijkt ons een belevenis in een totaal andere wereld.
    Je kunt wel op internet het e.e.a. bekijken, maar om het in levende lijve te zien is toch een totaal ander iets.
    Wij zouden best een kijkje willen komen nemen, maar het is een beetje ver.Je leert er wel om te waarderen wat wij allemaal aan luxe hier hebben, ik denk dat jullie daar zeker wel bij stil zullen staan, Maar blijft in ieder geval genieten van de heerlijke reis en neem de herinneringen mee en laat ons maar hartelijk lachen om je verslag en kijken weer uit naar het volgende.Nog heel veel plezier daar en tot morgen. Lieve groetjes oma en opa, XXXX

• 05 Juli 2011 - 11:23

Pia:

Wat een genot om je verslagen te lezen. Alsof ik er zelf bij ben.

• 05 Juli 2011 - 16:53

Erika:

Zo ik kom bijna niet meer achter de computer vandaan. Leuke, gekke en spannende verhalen op de waarbenjij site van iedereen. Geweldig om zo op de hoogte te blijven en mee te reizen in de story's. Na de drukte van Bangkok, nu lekker op naar de natuur. Volgens mij maken jullie hoofden overuren, alles verwerken en op je in laten werken. En weer, en weer......Geniet van alles wat nog komen gaat. Groetjes voor alle 4