My Thaiery 8 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Melissa Koelewijn - WaarBenJij.nu My Thaiery 8 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Melissa Koelewijn - WaarBenJij.nu

My Thaiery 8

Door: melissakoelewijn

Blijf op de hoogte en volg Melissa

14 Juli 2011 | Thailand, Chiang Mai

Day eight

De tweede dag in Chiang Mai was aangebroken en gelukkig was de stad nog net niet weggespoeld na de enorme regenbuien 's avonds! Gelukkig was de hemel weer schoon gewaaid en konden we droog naar buiten. Eerst even een ontbijtje naar binnen werken in het hotel tot het tijd is om te vertrekken met onze gids Arin. We hadden een excursie geboekt naar het Elephant Conservation Centre & First Elephant Hospital in Lampung. Deze keuze hadden we expres gemaakt omdat we niet aanwezig wilde zijn bij shows met slecht behandelde olifanten. Het ECC (ik kort het voor het gemak even af) staat er om bekend de dieren zeer goed te behandelen en laat ook de andere kant van hun leven zien.

Aangekomen bij het ECC reden we eerst in een pendelbus naar de eerste stop op het park: de welcome show. Op dit park kun je voor een aantal dagen de mahout worden van een olifant en alles leren wat hierbij hoort. De olifanten kwamen op met hun studenten en werden een voor een voorgesteld waarna ze een buiging maakte, echt super leuk om te zien! Daarna werden verschillende vaardigheden en talenten van de olifanten geshowd die erg bewonderenswaardigend waren. Zo konden ze boomstammen opstapelen, muziek maken, over hele kleine pacours lopen (en dat als enorme dikhuid!) en schilderen Ja echt! De slurfjes bleken ontzettend getalenteerd en na een tijdje kwamen er dan ook drie ware kunstwerken naar voren waar picasso nog een puntje aan kon zuigen, niet teveel anders krijgt ie verf binnen natuurlijk.

Daarna gingen we een kijkje nemen bij het verzorgingscentrum voor zieke olifanten, waar 5 olifanten stonden die last hadden van huidziektes, vergroeide ledenmaten etc. Heel zielig om te zien, maar goed dat dit werk gedaan word zodat deze lieve reuzen weer een beter leven kunnen krijgen.

Vervolgens stond het thaise olifanten hospitaal op de lijst, dat overigens de eerste was in heel thailand! In dit hospitaal stond de beroemste olifant in thailand genaamd: Motala. Deze olifant was haar linker voorbeen verloren door een landmijn tijdens het werken op het land. Ze had zoveel verwondingen dat herstel bijna onmogelijk was, maar het is haar toch gelukt na vele operaties en een beenprotese. Heel bijzonder om te zien. Ook de olifant naast haar had een been verloren en liep met een protese. Om toch een beetje geluk tegenover al het verdriet van de olifanten te zetten kwamen we bij een hok met een baby olifantje van een jaar oud, wat een ondeugd! Heerlijk beest dat lekker aan het spelen was en ongein uithaalde. Enig om te zien en nog leuker om op de foto te zetten! Poseren ging haar dan ook prima af. Ik schrok toen ik ineens uit mijn ooghoek een moddervette harige rups zag kruipen richting de olifant, die er zelf minder moeite mee had en het ding veranderde in een zwartbehaard poffertje door er op te gaan staan. Weer een griezel minder dus. Nu ik dit allemaal zo schrijf klinkt het alsof thailand vol zit met griezels en dat is ook zo, maar gelukkig staat er genoeg moois tegenover want er vliegen hier overal ook de meeste prachtige vlinders rond!

Na afscheid genomen te hebben van de kleine en nog een donatie te hebben gedaan aan het ECC was het tijd om naar huis te gaan. Athans, Arin moest nog even boodschappen doen op de lokale markt. Hadden ze HELE LEKKERE DINGEN..... Verpakte kikkerhuiden, torren, sprinkhanen, maden, vissen, vleeshuiden, organen. Noem het maar op, als dat mogelijk is, want van de helft kende ik het bestaan niet... Paniek moment toen Marit bij een bak met aan elkaar gebonden kikkers stond, die tot onze schrik besloten tot leven te komen en een sprong te wagen naar de vrijheid. Helaas zaten ze nog aan elkaar vast. Een kusje was het proberen niet waard, lelijke dingen, dat word vast geen prins.

's Middags was mama niet helemaal lekker, gevalletje hoofdpijn, tevol in haar bol laten we maar zeggen. Maar zijn we toch op aanrader van Arin bij het heerlijke Riverside restaurant gaan eten. Het smaakte ons allemaal voortreffelijk en de serveerster was ook te schattig voor woorden! Zoals papa bij iedere schattige thai zegt: "die moet je toch kunnen kopen!" Na het eten over de leuke markt gelopen en genoten van alle mensen en winkeltjes. Bij de starbucks weer een bakkie gedaan en genoten van het schouwspel voor ons dat over afdingen ging. Een man vermoedelijk uit Dhubai wilde een horloge kopen voor een goede prijs en begon met afdingen. De verkoper was het hier niet mee eens en zo ging de battle zo'n 20 minuten door. Uiteindelijk was er een prijs afgesproken en ging de man met zijn horloge weg. De verkoper was de man helemaal zat geworden en blij dat hij weg was en maakte een vreugde dansje. Tot de man weer terug kwam en nog een horloge wilde waardoor er opnieuw een discussie over de prijs ontstond. Uiteindelijk kwam zijn zwarte gordijntje met haar tas aangelopen en werd het horloge betaald.

Na het avondje vermaak een tuktukje aangehouden en voor 2 euro weer terug naar het hotel geraced! Weer een geweldige dag gehad en tijd voor ons bedje!

Goodnight Chiang Mai!

from Thailand with love,

xoxo

• 14 Juli 2011 - 06:11

Linda:

Gezellig weer een verhaaltje.
    Niet te geloven wat jullie allemaal zien, ruiken en ervaren.....De regen van jullie is nu hier gekomen en we genieten heerlijk van de herfstvakantie!
    Liefs van ons allemaal xx